حراست جایگاهی است که به منظور حفاظت از اصول و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم اخبار و اطلاعات دستگاه ) می شود.
18 نفر
شرح وظایف :
انجام امور حراستی در حوزه های محرمانه در چهار بخش طبقه بندی شده : حفاظت اسناد و مدارک -حفاظت پرسنل - حفاظت فیزیکی -حفاظت رایانه
اداره حراست مرکز آموزشی و درمانی امام سجاد(ع) آماده دریافت گزارشها، نظرات و پیشنهادهای شما در خصوص مسایل مختلف مرکز میباشد.
حراست را بیشتر بشناسیم به نظرشما حراست چگونه جائی است و چه اهدافی را دنبال می کند ؟ اطلاعات شما در رابطه با شرح وظایف حراست تاچه حدی است ؟ آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد ! آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری کنید ! آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه نمائید و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید ! سعی ما در این مقوله آشنایی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست به همکاران عزیز می باشد . امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم .
1- اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.
3- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم ( مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.
5- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.
7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد. 8- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .
وظایف حراست هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان 2 – اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح – حفاظت از اسناد – انجام مأموریت های محوله
حراست به عنوان مشاور مدیریت : وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراستها حفظ سلامت نیروی انسانی است.
احقاق حقوق کارکنان از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند و یا کارگر ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید . بنابراین می بایست به منشأنارضایتی های کارکنان توجه نموده و چنانچه این نارضایتی ها ناشی از سوء مدیریت مدیر مجموعه باشد نسبت به توجیه مدیریت و اصلاح روش آن اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مفهومی اسلامی ارائه نماید . احقاق حقوق ارباب رجوع : یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع .
ج) نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها
د) جلوگیری از بروز انواع فساد اداری مفهوم کلی فساد اداری از دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی : عبارت است از اقدام های مأموران دولتی با هدف انتفاع وبهره برداری برای خود و یا اشخاص دیگر و یا در قبال دریافت مال خود و یا اشخاص دیگر که از راههای زیر انجام می پذیرد : – تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و ضوابط اداری . – خودداری ، کند کاری یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع . – الف : فساد خرد و کلان : فساد کلان ، فسادی است که توسط مقام های مافوق اداری به صورت باندی و با ارقام قابل توجه صورت گرفته و بیشترجنبه فساد سیاسی یا حاکمیتی دارد . فساد خرد ، فسادی است که توسط کارکنان جزء صورت می گیرد .
ب : فساد سازمان یافته و فساد فردی :فساد قاعده مند: فسادی است که احتمال کشف و مجازات در آن کاهش و انگیزه های فساد افزایش می یابد . فساد غالب : فسادی است که سراسر دستگاههای دولتی را فرا گرفته باشد .
ریشه یابی برخی عوامل سازمانی در ترویج فساد : عدم وجود شفافیت و پاسخگویی در فعالیت های نظام اداری : هرچه در یک سیستم باز ،
اعطای اختیارات بیش از حد به مدیران :در بعضی از سیستم ها دیده می شود که مدیری هم مسئول اجرایی امورات در سیستم بوده و هم وظیفه نظارت و بازرسی را برعهده دارد و این مسأله سبب فقدان شفافیت و عدم پاسخگویی صحیح در آن سازمان شده است . 3 – عدم وجود امنیت شغلی برای کارکنان . 5 – عدم وجود نظام شایسته سالاری در عزل و نصب ها : یکی از مهمترین عوامل بروز فساد اداری از لحاظ رفتار سازمانی ، نبود فضای شایسته سالاری در منصب های سازمانی است . 7 – بی کفایتی حرفه ای کارکنان . 9 – 1 – استقرار نظامهای سنجش عملکرد کارکنان . 3 – مشارکت دادن کارکنان در اداره امور . 5 – 1 – رواج مادی گرایی . 3 – سطح پایین اخلاقیات در جامعه . 5 – نقص مجموعه نظارت های حسابرسی و اطلاعات نامربوط .
راهکارهای پیشنهادی مدیریت حراست برای پیشگیری از عوامل فساد فرهنگی ، اجتماعی : ترویج فرهنگ اسلامی . 2 – آگاه ساختن مردم به قوانین و مقررات و حقوق شهروندی . 4 –یکی از مصادیق به خطر افتادن سلامت یک مدیریت ، مدیر ضعیف در یک سیستم می باشد که اینگونه مدیران خود موجب بروز فساد اداری می شوند . این مدیران به دلیل عدم اشراف بر مسائل سازمان و همچنین عدم توانایی در هدایت و کنترل ، خودبه خود مشکل ساز خواهند بود . برخی از ویژگی های مدیران ضعیف عبارت است از : – قدرت اندیشی و اقتدار طلبی : در برابر مدیران بالاتر از خود مطیع و در برابر پرسنل پایین تر انعطاف ناپذیر هستند . – فقدان اقتدار ، مشروعیت و مقبولیت نزد پرسنل و ارباب رجوع . – فقدان اختیارات و قدرت کافی : عدم واگذاری اختیارات کافی از سوی سطوح بالاترسازمان به مدیران میانی ویا عملیاتی . – رابطه گرائی : واگذاری مسئولیت های مهم به دوستان و آشنایان و یا افراد سفارشی بدون توجه به توانایی و کارآیی آنها. – 1) عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام 2) رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان 3) تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان 4) رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع 5) رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ ابرو و اسرار کارکنان 6) تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص 7) تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی 8) تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان 9) شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان 10) بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز 11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع 12) اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو 13) انجام ماموریتهای محوله
کوتاه سخن آخر
|