بیمارستان امام سجاد (ع) دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
آخرین اطلاعیه هاگروه زنان
دانشکده پزشکی یاسوج
گروه زنان
گروه زنان
محل استقرار دفتر گروه: بیمارستان امام سجاد (ع)
تلفن دفتر گروه:07433220163 داخلی 2111
مدیر گروه : دکتر راضیه ونداش
معاون آموزشی تخصصی : دکتر پروین غفاری
معاون آموزشی پزشکی عمومی : دکتر فتانه نجفی
کارشناس گروه: بهناز حسینی
گروه زنان متشکل از اعضای هیأت علمی فعال و غیر هیأت علمی میباشد. در این گروه:
متخصصین بیماریهای زنان و زایمان( دکتر الهه مثنوی، دکتر زهرا اسدی کلمه ، دکتر پروین السادات اسلام نیک، دکترفتانه نجفی، دکتر مریم پورتوانا، دکترتوران عالی فرجا، دکترفاطمه آذرخش،دکتر رقیه پرهمت )
فلوشیپ نازایی: دکتر شهین تاج آرامش
فلوشیپ انکولوژی: دکتر پروین غفاری
فلوشیپ پریناتولوژی: دکتر راضیه وندا
در طی هفته کلاس های آموزشی تئوری از ساعت 14-12.5 برای دانشجویان برگزار می شود.
در همه روزهای هفته گزارش صبحگاهی به جزءروزهای سه شنبه راس ساعت 8 صبح برگزار می گردد.
هر هفته روز سه شنبه ساعت 7.5 بصورت یک هفته در میان گراند راند و ژورنال کلاب برگزار می گردد.
کنفرانس مورتالیتی و موربیدیتی بصورت یک جلسه در ماه برگزار می شود.
روزهای شنبه و چهارشنبه کنفرانس های آموزشی جهت کارورزان برگزار می گردد.
در ابتدای هر دوره کارآموزی ، کارورزی و دستیاری بعد از معارفه با دانشجویان توسط مدیرگروه ، پزشک مسول دستیاران و پزشک مسول کارورزان و کارآموزان و ذکر قوانین گروه و اخلاق حرفه ای و رعایت پوشش مناسب حرفه ای صورت می گیرد .
شورای گروه:
ماهی یک بار با اعضای گروه ، جلسات در موضوع های آموزشی –درمانی حیطه گروه برگزار می شود.
جهت مسائل آموزشی در سطح های مختلف ، درمانی و تصمیم گیری در مورد ارزیابی و نمره نهایی دانشجویان و...تبادل نظر صورت گرفته و به صورت مکتوب به معاونت آموزشی بیمارستان تحویل داده می شود.
بخش های تحت نظر گروه زنان:
بخش مراقبت های پس از زایمان
بخش زایشگاه
بخش جراحی زنان
گروه هدف :
آموزش گروههای کارورزی 2 ماهه کارآموزی 2 ماهه طبق کوریکولوم آموزشی زنان
آموزش دستیاری بیماریهای تخصصی زنان
اهداف و رسالت کلی گروه
رشته بیماریهای زنان یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان آن با کسب دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم،در جهت پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، مراقبت، درمان و پیگیری بیماری های زنان اقدام می نمایند.
ماموریت رشته زنان تربیت متخصصینی است که ضمن ارائه عالی ترین سطوح مراقبت، تشخیص و درمان علمی و مبتنی بر شواهد برای بیمار، نگرش جامعه نگر و حرفه ای داشته و در آموزش علوم پزشکی و تولید علم و پژوهش و اخلاق پزشکی فعال باشند.
دانش آموختگان رشته بیماریهای زنان در جامعه، در نقش های زیر انجام وظیفه خواهند نمود:
• پیشگیری
• تشخیص- درمان- مراقبتی
• آموزش
• پژوهش
• مشاوره ای
• مدیریتی
• پژوهشگر
• خودآموز
• حافظ حقوق بیماران وهمکاران
وظایف حرفه ای دستیاران:
شرح وظایف قانونی دستیاران در آئین نام های مربوطه آورده شده است. مواردی که گروه بر آن تاکید می نماید عبارتند از:
· حضور به موقع در فعالیت های آموزشی طبق مقررات
· اخذ شرح حال و معاینه دقیق و ثبت در پرونده
· درخواست آزمایش های ضروری تشخیصی و ثبت نتایج در پرونده
· انتخاب رویکرد مناسب درمانی برای بیماران با نظر عضو هیئت علمی مسول
· آماده سازی بیماران برای مداخله های جراحی و غیرجراحی با تاکید بر اخذ رضایت آگاهانه از آنها
· نظارت مستمر بر عملکرد دستیاران پایین تر از خود ، کارورزان و کارآموزان
· آموزش و ارائه مشاوره به بیماران و ارائه پاسخ به سوالات بیماران
· مشارکت فعال در کلیه برنامه های آموزشی، پژوهشی و تشخیصی درمانی بخش، اعم از گزارشات صبحگاهی، راندهای بالینی، کنفرانس ها، بررسی متون، درمانگاه ها، اتاق های زایمان و اتاق های اعمال جراحی و پروسیجر، طبق برنامه تنظیمی بخش
· حضور در کشیک ها طبق برنامه تنظیمی بخش
· حضور به موقع بر بالین بیمار اورژانس
· مشارکت و نظارت بر مراقبت از بیماران ،قبل ، حین و بعد از اقدامات درمانی
· Post OP زایمان ، سزارین و اعمال جراحی ژنیکولوژی
· آموزش Self care به بیماران
· مشارکت فعال در انجام مشاوره های پزشکی طبق آئین نامه های مربوطه
· مشارکت در برنامه های غربالگری جاری بخش
· تکمیل برنامه های ایمن سازی مادران
· مشارکت فعال در برنامه های مراقبتی در دوران بارداری
· رعایت privacy بیماران
· تبدیل پایان نامه به یک مقاله پژوهشی چاپ شده در یکی از مجلات معتبر داخلی یا خارجی
· رعایت اخلاق حرفه ای در کلیه شئون به ویژه نگهداری اسرار و احترام به حریم خصوصی افراد
· انجام سایر امور محوله بر اساس برنامه تنظیمی بخش
توانمندیهای دانش آموختگان رشته زنان
(Communication) • توانمندیهای برقراری ارتباط
• توانمندی تهیه شرح حال
• توانمندی معاینه بیماران
• توانمندی استدلال و قضاوت بالینی
• توانمندی استفاده از متون تخصصی
• توانمندی استفاده از رایانه، نرم افزارهای مورد نیاز تخصصی و اینترنت
Paper Writing ، توانمندی انجام پژوهش
• توانمندی آموزش
• توانمندی مدیریت
(Consulting, Counselling) • توانمندی درخواست و ارائه مشاوره
• توانمندی طبابت مبتنی بر شواهد
· درخواست آزمایشات لازم پاراکلینکی و تفسیر آن و ادغام با یافته های بالینی و تصمیم گیری بالینی جهت حل مشکل بیمار
· تشکیل پرونده و ثبت اطلاعات در پرونده
· توانمندی تجویز داروی مناسب
· توانمندی تشخیص بیماری
· انتخاب روش های تشخیص و درمانی مناسب
· مهارت های پروسیجرال
روش هاو فنون آموزش
· آموزش در کنفرانس های داخل بخشی، بین بخشی، بیمارستانی، بین رشته ای و بین دانشگاهی
· بحث در گروه های کوچک- کارگاه های آموزشی- ژورنال کلاب و کتاب خوانی- case presentation
· گزارش صبحگاهی- راندهای کاری و آموزشی- انجام مشاوره های تخصصی همراه با استاد آموزش سرپایی- آموزش در اتاق عمل یا اتاق پروسیجر- کلیشه خوانی –تحلیل بیماران دشوار- گراند راندها- مورتالیتی و موربیدیتی کنفرانس
· مشارکت در آموزش رده های پایین تر به عنوان teacher assistant
· روش آموزش آبشاری
· CPC
· خودیادگیری
· بازخورد سنجش های کتبی و عملی به دستیاران